PlusΕπικαιρότητα

Το Facebook μετονομάζεται σε Μetaverse – Τα πώς και γιατί της νέας εικονικής πραγματικότητας

To metaverse, ο νέος διαδικτυακός κόσμος που ποθεί και περιγράφει ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανήκει τόσο στην επιστημονική φαντασία όσο και σε μία πραγματικότητα που παίρνει σάρκα και οστά πολύ αργά, παρά τις επικρίσεις και τις ανησυχίες.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αναλυτές, ο τεχνολογικός δρόμος που έχει μπροστά του, είναι ακόμη μακρύς.

«Θα υπάρξουν νέοι τρόποι διαδραστικότητας, με συσκευές που θα είναι πολύ πιο φυσικές από το άγγιγμα του πληκτρολογίου ή το πάτημα ενός κουμπιού. Θα κάνετε κινήσεις ή θα προφέρετε λέξεις. Θα αρκεί ακόμη και να σκεφτείτε μία ενέργεια για να υλοποιηθεί», ανήγγειλε ενθουσιασμένος ο ιδρυτής του κολοσσού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

O Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία του θα ονομάζεται πλέον «Meta», εμπνευσμένο από την ελληνική λέξη «μετά», αλλά όπως ακριβώς το metaverse ή metauniverse, για τον ίδιο αυτός ο παράλληλος κόσμος, αντιπροσωπεύει το μέλλον του internet.

Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο καλιφορνέζικος Τεχνολογικός Ομιλος επιδιώκει να αποσπάσει την προσοχή από την σειρά των κατηγοριών που τον βαρύνουν, που ξεκινούν από την παραπληροφόρηση και φτάνουν μέχρι την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην online διαφημιστική αγορά.

Αλλά πέραν της στρατηγικής πολιτικής, το metaverse αφορά συσκευές και τρόπους ζωής που χρησιμοποιούνται ήδη από μία μειονότητα, όπως είναι τα αυτόνομα αυτοκίνητα.

Προοδευτική κατάδυση

Σύμφωνα με τους ερευνητές του Statista, από την παρουσίαση, εδώ και έναν χρόνο, της κάσκας εικονικής πραγματικότητας Quest 2, της εταιρείας Oculus (που εξαγοράστηκε από την Facebook το 2014), περίπου 1,87 εκατομμύρια συσκευές έχουν πωληθεί σε ολόκληρο τον κόσμο.

Στο στάδιο αυτό, χρησιμεύουν κυρίως στη συμμετοχή σε παιγνίδια εικονικής πραγματικότητας με χειριστήρια κονσόλας, για παράδειγμα για μία παρτίδα τένις.

Η Facebook έχει επίσης αρχίσει να αναπτύσσει περιβάλλοντα, όπως τα «workrooms», όπου οι συμμετέχοντες εμφανίζονται γύρω από ένα στρογγυλό τραπέζι υπό μορφή προσωποποιημένων avatar, που μοιάζουν με πρόσωπα των κινουμένων σχεδίων.

Βρισκόμαστε ακόμη αρκετά μακριά από το δυστοπικό μυθιστόρημα «Ready Player One» του Ernest Cline, όπου μεγάλο μέρος της ανθρωπότητας αποδρά από έναν κόσμο σε κρίση προς ένα παγκόσμιο σύστημα εικονικής πραγματικότητας, μέσω γυαλιών εικονικής πραγματικότητας και απτικών γαντιών και ρούχων.

«Αλλά από σήμερα και μέχρι 5 ή 10 χρόνια, πολλές από τις τεχνολογίες αυτές θα είναι καθημερινότητα», διαβεβαίωσε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατά την διάρκεια της ανακοίνωσης του rebranding της Facebook από ένα εικονικό σπίτι μέσα σε ένα παραδεισένιο περιβάλλον, παρουσιάζοντας τα αναγκαία «υλικά» για την οικοδόμηση αυτού του παράλληλου σύμπαντος.

Ο εξοπλισμός, κάσκες ή γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, όχι μόνο θα προβάλλουν εικόνες εξαιρετικά υψηλής ευκρίνειας σε γωνία 360°, αλλά μέσω υποδοχέων θα είναι επίσης ικανός να αναπαράγει την εξωτερική εμφάνιση ενός ανθρώπου, από την φακίδα στο δέρμα του, μέχρι τις εκφράσεις του προσώπου του, με πολύ ρεαλιστικό τρόπο και σε ρεαλιστικό χρόνο.

“Κοίτα με στα μάτια”

Η Facebook αναπτύσσει κάσκες διαφορετικές από εκείνες της Oculus, που βαφτίστηκαν Cambria, και υπόσχονται ότι θα είναι πιο βολικές για να φοριούνται για περισσότερο χρόνο και επίσης να εγγυώνται μεγαλύτερες επιδόσεις.

«Τα avatar μπορούν φυσικά να κοιταχτούν στα μάτια. Συνδυάζουμε μία σειρά υποδοχέων με αλγόριθμους αναπαραγωγής του φυσικού κόσμου με το βάθος και την προοπτική του», θριαμβολογεί η Αντζελα Τσανγκ, διευθύντρια των συσκευών εικονικής πραγματικότητας της Meta.

Για να τύχει μαζικής χρήσης, το metaverse θα έχει επίσης ανάγκη από ένα ανοικτό σύστημα εκμετάλλευσης, όπου οι χρήστες θα μπορούν εύκολα να πληρώσουν τα εικονικά αντικείμενα και να τα μεταφέρουν από τον έναν κόσμο στον άλλο.

Ο ιντερνετικός κολοσσός θα υποστηρίξει την εμφάνιση ενός οικοσυστήματος εταιρειών που θα δημιουργήσουν προγράμματα γι’ αυτό το «νέο Ιντερνετ».

Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, θεωρεί ότι σε δέκα χρόνια το metaverse θα μπορεί να έχει φθάσει το «ένα δισεκατομμύριο χρήστες, εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ψηφιακού εμπορίου και εκατομμύρια θέσεις εργασίας για creators και developers».

Επομένως, θα χρειαστεί μέσα προστασίας των συναλλαγών και των άυλων δημιουργημάτων. Η αποκεντρωμένη τεχνολογία του blockchain, που επέτρεψε την ανάπτυξη των κρυπτονομισμάτων, μπορεί να συμβάλει στο εγχείρημα.

«Προτεραιότητά μας θα είναι το metaverse, όχι το Facebook. Αυτό σημαίνει ότι κάποια στιγμή δεν θα έχετε ανάγκη να χρησιμοποιείτε το Facebook για να έχετε πρόσβαση στις άλλες μας υπηρεσίες», είπε ο Ζάκερμπεργκ.

Οι αγορές είδαν το Meta ως μεταμφίεση

Οι αντιδράσεις δείχνουν, πάντως, να μην πείθει τους ενδιαφερομένους. Ο Ρόμπερτ Σκομπλ, ενθουσιώδης οπαδός της εικονικής πραγματικότητας και γνωστός στη Silicon Valley, σχολίασε στο Τwitter ότι είναι «η λάθος εταιρεία για να μας πουλήσει το μέλλον».

Σε άλλο tweet, άλλωστε, ο Σκομπλ αναφέρεται στην παρουσίαση του Ζούκερμπεργκ χαρακτηρίζοντάς την «αερολογίες και κλισέ».

Κάποιοι άλλοι. που δραστηριοποιούνται πολύ στην εικονική πραγματικότητα, ήταν πιο επιεικείς.

Ο Μάθιου Μπολ, στέλεχος της Roundhill Ball Metaverse ETF, εισηγμένης στο NYSE, εκτιμά ότι το νέο όνομα της Facebook είναι κατάλληλο για τον τεκτονικό κραδασμό που θέλει να φέρει στους μηχανισμούς τού μέσου κοινωνικής δικτύωσης.

Και προσθέτει ο ίδιος: «Εδώ δεν έχουμε μια περίπτωση μετονομασίας γνωστής φίρμας σε κάτι παραπλήσιο, δεν μιλάμε για ένα νέο προϊόν, αλλά για την πίστη σε ένα θεμελιωδώς διαφορετικό επίπεδο της ανθρώπινης ύπαρξης».

Κάποιοι άλλοι, όμως, παραλλήλισαν τη μετονομασία της Facebook με εκείνη της καπνοβιομηχανίας Philip Morris σε Altria το 2003.

Οπως τονίζει ο Μάικ Ντέιβις, πρόεδρος του Internet Accountability Project, που επικρίνει ιδιαιτέρως τη Facebook, «ακολουθεί το παράδειγμα των μεγάλων καπνοβιομηχανιών που μετονομάστηκαν όταν έγινε αντιληπτός ο τοξικός και θανατηφόρος αντίκτυπός τους στην κοινωνία».

Και όπως διευκρινίζει ο ίδιος, «η Philip Morris πιάστηκε να προσπαθεί να δελεάσει παιδιά και μετονομάστηκε σε Altria και για τον ίδιο λόγο το Facebook μετονομάζεται σε Meta».

Εντελώς απερίφραστα σχολίασε, ωστόσο, η Δημοκρατική βουλευτής του αμερικανικού Κογκρέσου Αλεξάντρια Οκάσιο Κορτέζ, τονίζοντας πως το όνομα Meta υποδηλώνει ότι «είμαστε ένα καρκίνωμα στο σώμα της δημοκρατίας που έκανε μετάσταση και εξελίχθηκε σε παγκόσμιο μηχανισμό παρακολούθησης και προπαγάνδας υπέρ των αυταρχικών καθεστώτων και υπέρ της καταστροφής της κοινωνίας προς χάριν του κέρδους!».

Πηγή: kathimerini.gr

Προτεινόμενα

Περισσότερα σε:Plus