Υπουργείο Εσωτερικών

Θοδωρής Λιβάνιος: Δεν θα επιτρέψουμε την επιστροφή στα σφάλματα του παρελθόντος

Συνέντευξη στην εφημερίδα «Παρασκήνιο» και τον Γιώργο Ευγενίδη παραχώρησε ο υφυπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος.

Οπως μεταξύ άλλων αναφέρει, η επιλογή του πρωθυπουργού στο πρόσωπο της Αικατερίνης Σακελλαροπούλου ως υποψήφιας για την Προεδρία της Δημοκρατίας είναι ιστορική για την Ελλάδα, ενώ υπερασπίζεται τον νέο εκλογικό νόμο.

Παραλλήλως, απορρίπτει τη φημολογία περί πρόωρων εκλογών, ενώ σε ό,τι αφορά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση κάνει λόγο για αλλαγή του εκλογικού νόμου, που, όπως ισχυρίζεται, θα βάλει τέλος σε ξεπερασμένες λογικές.

 

* Ο πρωθυπουργός πρότεινε την κυρία Αικατερίνη Σακελλαροπούλου για την Προεδρία της Δημοκρατίας. Είναι ένα πρόσωπο που μπορεί να ενώσει σε μία κρίσιμη εθνική συγκυρία;

Η επιλογή του Πρωθυπουργού στο πρόσωπο της κυρίας Αικατερίνης Σακελλαροπούλου, ως υποψήφιας για το ύπατο πολιτειακό αξίωμα, είναι ιστορική για την Ελλάδα. Η μακροβιότερη δημοκρατική περίοδος για την σύγχρονη ιστορία της χώρας επισφραγίζεται από την εκλογή της πρώτης γυναίκας ως Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας. Μιας γυναίκας, καταξιωμένης και αναγνωρισμένης επιστημονικά και επαγγελματικά, που τίμησε τη δικαστική εξουσία από τις θέσεις που υπηρέτησε. Η υποψηφιότητα της Αικατερίνης Σακελλαροπούλου για την Προεδρία της Δημοκρατίας σηματοδοτεί το οριστικό πέρασμα της χώρας στη νέα –μετά την κρίση– εποχή. Στην εποχή της πολιτικής και κοινωνικής ανάκαμψης. Σε μία εποχή απαιτητική, εποχή ενότητας, αξιών, συνέπειας και σοβαρότητας. Η Ελλάδα γυρίζει σελίδα, με μία ευρεία κοινωνική και πολιτική συμφωνία.

 

* Τις επόμενες ημέρες θα ψηφιστεί ο νέος εκλογικός νόμος. Γιατί να επικυρωθεί; Και γιατί επιμένετε, έστω και κλιμακωτά, στο υψηλό μπόνους των 50 εδρών;

Η κατάργηση της απλής αναλογικής ήταν κεντρική πολιτική δέσμευση της ΝΔ. Δεν αιφνιδιάσαμε κανέναν. Μάλιστα, σύμφωνα με την εντολή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, φροντίσαμε να τηρήσουμε μία πολιτική ισορροπία δημοκρατικής αξιοπιστίας: καταθέσαμε έναν εκλογικό νόμο που και την πολιτική σταθερότητα διασφαλίζει και πιο δίκαιος είναι. Το πρώτο κόμμα θα πριμοδοτείται με κατώφλι το 25% και, όπως είπατε, κι αυτό κλιμακωτά. Μιλάτε για μπόνους 50 εδρών. Ξέρετε ποιο ήταν το πραγματικό μπόνους που πήρε η ΝΔ στις εκλογές του περασμένου Ιουλίου; Είναι 28 έδρες. Τις υπόλοιπες 22 θα τις έπαιρνε ούτως ή άλλως και με την απλή αναλογική. Και φαντάζομαι δεν διαφωνείτε αν το πρώτο κόμμα φτάσει το 38% ή το 39%, να μπορεί να έχει τη δυνατότητα να σχηματίζει αυτοδύναμη κυβέρνηση.

 

* Πού εντοπίζεται πλέον ο πήχης της αυτοδυναμίας; Γιατί, γίνεται κριτική, ότι και με αυτό το μοντέλο, θα πρέπει το πρώτο κόμμα να επιτυγχάνει ένα πολύ υψηλό ποσοστό…

Οταν μερικοί υποστηρίζουν ότι η αυτοδυναμία με τον νέο νόμο γίνεται δυσκολότερη και, ταυτόχρονα κάποιοι άλλοι μας κατηγορούν για το αντίθετο, καταλαβαίνετε ότι μάλλον κάτι έχουμε κάνει σωστά. Ή, τέλος πάντων, ότι πρέπει να μελετήσουν προσεκτικότερα την πρότασή μας. Η Ελλάδα, κύριε Ευγενίδη, πρέπει να φύγει μια και καλή από τον φαύλο κύκλο της ρευστότητας και της αβεβαιότητας. Η οικονομική έξοδος από την κρίση είναι απαραίτητο να συνοδευτεί από θεσμικές και πολιτικές κινήσεις, που δεν θα επιτρέψουν την επιστροφή στα σφάλματα του παρελθόντος.

 

* Δεν υπήρχε περιθώριο συνεννόησης με το ΚΙΝΑΛ, το οποίο επίσης προτείνει ένα κλιμακωτό μπόνους, με χαμηλότερο ταβάνι 35 εδρών;

Ας μην ξεχνάμε ότι με το Κίνημα Αλλαγής συγκλίνουμε στο θεμελιώδες, ότι, δηλαδή, πρέπει να καταργηθεί η απλή αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ. Ίσως σας εκπλήξει αυτό που θα σας πω αλλά με τον εκλογικό νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, μετά το 1974 κανένα κόμμα δεν θα μπορούσε να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση! Η κυβέρνηση, αν και είχε τη δυνατότητα, δεν σχεδίασε ένα εκλογικό σύστημα στα μέτρα της, ενισχύοντας ακόμη πιο πολύ το πρώτο κόμμα. Αντιθέτως, φέραμε στη Βουλή έναν εκλογικό νόμο πολύ πιο αντιπροσωπευτικό για τα μικρά κόμματα, που δίνει τη δυνατότητα στο πρώτο κόμμα να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση, μόνο αν φτάσει κοντά στο 37% ή το 38%.

 

* Λόγω μη συγκέντρωσης των 200 ψήφων που απαιτούνται, θα απαιτηθούν διπλές εκλογές. Το 2023 ή μπορεί και νωρίτερα, εάν εξυπηρετεί;

Η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη ζήτησε προεκλογικά αυτοδυναμία και ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Ο ελληνικός λαός του εμπιστεύθηκε και τα δύο. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κανένας λόγος για πρόωρες εκλογές. Έχουμε μπροστά μας τριάμισι χρόνια συστηματικής και σκληρής δουλειάς.

 

 Τι θα γίνει στο μέτωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Πότε να αναμένουμε τον διάδοχο νόμο του Κλεισθένη;

Με τον υπουργό, τον κ. Θεοδωρικάκο, ετοιμάζουμε δύο νέες μεγάλες νομοθετικές πρωτοβουλίες εντός του έτους. Η πρώτη, αποτελεί και μία μεγάλη τομή για τη λειτουργία του κράτους, καθώς θα ξεκαθαρίζει μία και καλή υποχρεώσεις και αρμοδιότητες μεταξύ των τριών βαθμίδων διοίκησης, του κεντρικού κράτους, των περιφερειών και των δήμων. Θα δώσουμε οριστικό τέλος στην επικάλυψη αρμοδιοτήτων και σε ξεπερασμένες λογικές, με μοναδικό στόχο τις καλύτερες δυνατές παρεχόμενες υπηρεσίες και εν τέλει την καλύτερη ποιότητα ζωής για τον πολίτη. Η δεύτερη νομοθετική πρωτοβουλία, όπως έχει προαναγγελθεί, θα αφορά στην αλλαγή του εκλογικού νόμου στις αυτοδιοικητικές εκλογές, που θα διαπνέεται από τη φιλοσοφία του εκλογικού νόμου για τις βουλευτικές: Θα άρουμε την παραλυσία της απλής αναλογικής, με ένα δίκαιο σύστημα, που δεν θα καταδικάζει σε ακυβερνησία τις τοπικές κοινωνίες.

 

Close