ΕπικαιρότηταΠολιτική

ΣΕΛΠΕ: 1 στους 2 θα μειώσει τις αγορές για να πληρώνει τους λογαριασμούς

Επιδείνωση εμφανίζει το καταναλωτικό κλίμα το τελευταίο εξάμηνο και με χαμηλές προσδοκίες για τους προσεχείς έξι μήνες, σύμφωνα με καταναλωτική έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής πωλήσεως Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ).

Ενας στους δυο θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων, ενώ θα αυξήσει τις δαπάνες για λογαριασμούς, καθώς οι πληρωμές λογαριασμών αποτελούν πλέον την μεγαλύτερη δαπάνη ως ποσοστού του εισοδήματος.

Παραλλήλως, έντονη είναι η αρνητική επίδραση του κόστους ενέργειας στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών

Ειδικότερα, ο ΣΕΛΠΕ ολοκλήρωσε την 5η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η έρευνα έλαβε χώρα τον Δεκέμβριο του 2021 μέσω Πανελλήνιας Ερευνας σε δείγμα 859 καταναλωτών.

Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού από την επίδραση της πανδημίας, ενώ περιλαμβάνει και τον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής.

Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας.

(EUROKINISSI)

Το 50% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο 2021 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένο.

Αντιθέτως, το 46% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 15% ότι θα είναι αυξημένες.

Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 34% του κοινού μείωση και μόλις 14% αύξηση.

Σχετικά θετική είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία, για την οποία το 75% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 20% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 5% αύξηση.

Σύμφωνα με τους καταναλωτές, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν με διαφορά την μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό του εισοδήματός τους. Συγκεκριμένα, αποτελούν το 30% έναντι 25% τον προηγούμενο Δεκέμβριο. Αντίθετα μειωμένες είναι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων σε σχέση με τον προηγούμενο Δεκέμβριο από 31% σε 26%.

Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, οι δαπάνες για φόρους καταγράφονται αυξημένες, αλλά σε συνήθη για τον μήνα Δεκέμβριο επίπεδα (καθώς τον συγκεκριμένο μήνα γίνονται πληρωμές φόρου εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.). Οι υπόλοιπες δαπάνες όπως υπηρεσίες και ενοίκια δεν παρουσιάζουν ουσιαστική μεταβολή.

Συγκεκριμένα για τις δαπάνες για αγορές προϊόντων που αποτελεί και το κύριο αντικείμενο της μελέτης, σημειώνεται ότι πλέον αντιπροσωπεύουν μόνο το 26% των συνολικών δαπανών.

Η κύρια κατηγορία αγορών, όσον αφορά τις δαπάνες, είναι τα τρόφιμα και ποτά, με ποσοστό μειωμένο στο 41% από 49% το 2020 (περίοδος με lockdown).

Η εστίαση, η οποία το καλοκαίρι είχε ανακάμψει, βρισκόταν στη δεύτερη θέση μαζί με τα είδη ρουχισμού και υποχωρεί από 11% σε 7%, ενώ τα εισιτήρια και τα ξενοδοχεία από 4% σε μόλις 2%.

Αντιθέτως, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 9% σε 11%, κάτι που αντικατοπτρίζει τις αγορές της περιόδου Black Friday.

Στις υπόλοιπες κατηγορίες, δεν καταγράφονται μεγάλες διακυμάνσεις.

Προτεινόμενα

Περισσότερα σε:Επικαιρότητα