Τις δικές του απαντήσεις σε όσα ακούστηκαν για την τραγωδία των Τεμπών έδωσε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ο τέως υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής.
Κατά τη δευτερολογία του, ο κ. Καραμανλής θέλησε να απαντήσει σε όσα ελέγχθησαν από την πλευρά της αντιπολίτευσης σχετικά με το θέμα των σιδηροδρόμων και όχι μόνο.
Σημείο προς σημείο, απάντησε στις επικρίσεις σχετικά με τα αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, ενώ παρέθεσε στοιχεία σχετικά με τα όσα έχουν γίνει στους σιδηροδρόμους επί θητείας του.
«Ακούστηκαν νούμερα που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Ποτέ δεν είχαν γίνει στον ΟΣΕ έργα 1 δις. επί ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά αυτό ήρθαμε να συζητήσουμε σήμερα; Ποιος έχει κάνει τα περισσότερα;» διερωτήθηκε για να προσθέσει: «Ο ομιλών ανέλαβε την πολιτική ευθύνη. Και λυπάμαι που το λέω, αλλά αυτό δεν έχει γίνει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια».
Ο κ. Καραμανλής αντέκρουσε ότι συζητήθηκε στην Επιτροπή Θεσμών μόνο η επίμαχη σύμβαση 717. «Δεν περιορίστηκα στην ομιλία μου μόνο εκεί. Αναφέρθηκα στις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, τι σημαίνει τηλεδιοίκηση, τι σημαίνει σηματοδότηση, τι συμβαίνει στην Ευρώπη, τι σημαίνει με τις εργολαβίες», είπε μεταξύ άλλων.
Ο τέως υπουργός σχολίασε και την αναπαραγωγή της περίφημης δήλωσής του, μερικές εβδομάδες πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη σχετικά με την ασφάλεια των τρένων.
«Να δούμε τι είχα πει εγώ πριν από μερικές εβδομάδες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Παίζει ξανά και ξανά μία δήλωσή μου. Αναφερόμουν σε απάντησή μου σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Μεϊκόπουλου, για το τρενάκι του Πηλίου, όπου ζητούσε να περάσει στον τοπικό δήμο για περισσότερη ασφάλεια. Εκεί απάντησα ότι δεν είναι κατά την άποψή μου σωστό, δεν συμβαίνει πουθενά στην Ευρώπη. Ωραία η μονταζιέρα, της αξιωματικής αντιπολίτευσης, καταλαβαίνω ότι πουλάει, αλλά κάποτε να μιλάμε με στοιχεία και επί της ουσίας. Και καταθέτω όλη την ομιλία μου τότε, για τα πρακτικά.
Απαντώντας στις επικρίσεις για τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο, του οποίου την παραίτηση ζητεί ο ΣΥΡΙΖΑ λόγω της θέσης συμβούλου που είχε ο γιος του στο γραφείο του κ. Καραμανλή, ο τέως υπουργός απάντησε: «Τον γνώριζα από παλιά ως δικηγόρο. Οταν προσλήφθηκε ως συνεργάτης μου, ο πατέρας του δεν ήταν εισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Τώρα που ο κ. Ντογιάκος ανέλαβε την έρευνα της υπόθεσης, δεν είναι πλέον συνεργάτης μου».
Αναπάντητη δεν άφησε και την κριτική ότι αγνόησε τις προειδοποιήσεις και το υπόμνημα των συνδικαλιστών του ΟΣΕ. «Τους συνδικαλιστές τους έχω δει πολλές φορές. Τους απασχολούσαν κυρίως θέματα συλλογικών συμβάσεων εργασίας, όχι θέματα ασφαλείας», είπε για να προσθέσει: «Εάν θα έπρεπε κάποιος να μας προειδοποιήσει για ζητήματα ασφαλείας, αυτός ο κάποιος θα έπρεπε να ήταν η ΡΑΣ».
Επίσης, αντέτεινε στις αιτιάσεις για τον σταθμάρχη. «Ακούω ότι η πρόσληψη του σταθμάρχη ήταν ρουσφέτι. Δεν υπάρχει ηλικιακό όριο στην κινητικότητα», είπε αρχικά για να σημειώσει: «Ακούστηκαν απίστευτες ανακρίβειες και ψεύδη για την εκπαίδευσή του. Εκπαιδεύτηκε για πάνω από έξι μήνες 800 ώρες. Η εκπαίδευσή του είχε την έγκριση της ΡΑΣ. Απαντάμε λοιπόν ότι η εκπαίδευσή του έγινε κανονικά, δεν υπήρξε πρόβλημα στο θέμα της μετάταξης».
Στο σημείο αυτό υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ιδίως τον Γιάννη Ραγκούση και τον Γιώργο Κατρούγκαλο.
Ο κ. Καραμανλής απάντησε: «Οσο και να φωνάζετε, δεν μπορείτε να αντικρούσετε δύο επιχειρήματα: Ότι ο νόμος για την κινητικότητα δεν έχει όρια και ότι ο κανονισμός του ΟΣΕ δεν προβλέπει όριο ηλικίας».
Καραμανλής: Οι δικλίδες ασφαλείας που δεν ακολουθήθηκαν
Παραλλήλως, ο τέως υπουργός αναφέρθηκε εκ νέου στο γεγονός ότι υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας που δεν ακολουθήθηκαν το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου. «Είχε τη δυνατότητα ο σταθμάρχης να χαράξει τη γραμμή ηλεκτρονικά. Αυτό είναι δεδομένο. Επέλεξε να την κάνει χειροκίνητα. Σ’ αυτό τον σταθμό υπήρχε σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Ναι, αυτό είναι τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Την έκανε λάθος χειροκίνητα, έβαλε το τρένο να παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη και να το βάλει σε αντίθετη πορεία. Έπρεπε να ακολουθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες και να συνομιλήσει με τους μηχανοδηγούς. Δεν το έκανε. Ο σταθμάρχης έβλεπε για 12 λεπτά την πορεία του τρένου και αυτό αποδεικνύει ότι υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης. Και εδώ δεν κατάφερε να σταματήσει το μοιραίο. Και κάτι που έχει να κάνει με τις παθογένειες του ελληνικού δημοσίου, που δεν έχει να κάνει μόνο με τον ΟΣΕ. Έπρεπε να είναι μέχρι τις 11 άλλοι δύο σταθμάρχες. Δεν ήταν, έφυγαν νωρίτερα».
Για να καταλήξει ο Κώστας Καραμανλής: «Εγώ ανέλαβα την πολιτική ευθύνη. Μπορεί να υπάρχουν και διαχειριστικές και διοικητικές ευθύνες. Αυτό θα το κρίνει η δικαιοσύνη, όχι εμείς εδώ. Και εδώ είμαστε, εγώ θα είμαι πάντα παρών στο δημόσιο διάλογο, είμαι στη διάθεση της δικαιοσύνης να καταθέσω την άποψή μου».
Νωρίτερα, ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για το δυστύχημα με τα τρένα στα Τέμπη είχε αναφερθεί εκ νέου αναλυτικά για τις πέντε δικλίδες ασφαλείας που υπήρχαν αλλά αγνοήθηκαν το μοιραίο βράδυ.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Καραμανλής τόνισε: «Με βάση όσα αναληθώς προβάλλονται, ότι δήθεν “δεν υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας”, σημειώνω τα ακόλουθα: Υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας. Δυστυχώς, απεδείχθησαν ανεπαρκείς. Γι’ αυτό και ενισχύονται. Όμως υπήρχαν».
Οι πέντε δικλίδες ασφαλείας που αγνοήθηκαν
Συγκεκριμένα, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε:
“Δικλίδα ασφαλείας ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε και έπρεπε να χρησιμοποιηθεί. Όμως δεν χρησιμοποιήθηκε.
Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο δεύτερος σταθμάρχης και ο τρίτος σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στη θέση τους. Όμως δεν ήταν.
Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο γενικός κανονισμός κινήσεως του ΟΣΕ, ο οποίος αγνοήθηκε.
Δικλίδα ασφαλείας ήταν τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για το δρομολόγιο. Όμως δεν ακολουθήθηκαν.
Δικλίδα ασφαλείας ήταν ότι επί περίπου 12 λεπτά υπήρχε η δυνατότητα να δει κανείς στον πίνακα ότι το τρένο βρίσκεται σε λανθασμένη πορεία. Δυστυχώς, όμως, αυτοί που έπρεπε δεν το είδαν”.
Τα πέντε ψέματα από τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης
Ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος στην ομιλία του αναφέρθηκε στο ιστορικό της σύμβασης 717, απάντησε και σε «πέντε ψέματα, ανακρίβειες», που ξεχώρισε από τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης:
«Στον σταθμό της Λάρισας δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης»
Αναφορικά με το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, ο κ. Καραμανλής τόνισε πως ο συγκεκριμένος σταθμός το διαθέτει, καθώς είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022. Μάλιστα, τόνισε πως το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα. Αυτό φανερώθηκε από το «μαύρο κουτί» του συστήματος. «Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Μαρτίου, μετά το δυστύχημα, και λειτούργησε κανονικά, αποκλείοντας την περίπτωση τεχνικής βλάβης. Συνεπώς, ο σταθμάρχης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι τώρα, και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, ώστε να μη γίνει λάθος. Όπως ακριβώς έκαναν οι σταθμάρχες που κάθονταν στην ίδια θέση, στον ίδιο σταθμό, νωρίτερα την ίδια μέρα. Δυστυχώς, δεν το έκανε.
Τη χάραξε χειροκίνητα και, επιπλέον, ξέχασε σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά, με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα.
Ακριβώς επειδή είχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε, μπορούσε επί 12 λεπτά να δει ότι το τρένο βρισκόταν σε λάθος πορεία. Αλλά ούτε αυτό το είδε. Ενώ η αναγκαία τεχνολογία υπήρχε».