Αρθρογραφία

Απλές σκέψεις για το επιχειρείν…

Γράφει ο Αντίπας Σηφάκης *

Οι μικρές επιχειρήσεις στη χώρα βρίσκονται σε κατάσταση ασφυξίας.

Με πολλαπλές και αλλεπάλληλες επιδρομές, η διεθνοποιημένη οικονομία, η καταιγιστική ορμή των τεχνολογικών αλλαγών, οι άστοχες κυβερνητικές πολιτικές, οι άστοχες επιδοτήσεις που απλά στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, το στράγγισμα της αγοράς από ρευστότητα και τέλος τα capital controls, έχουν στερήσει από τον επιχειρηματικό κόσμο τη ζωντάνια, την ενεργητικότητα και το πάθος του επιχειρείν.

Συχνά έχουν εξαγγελθεί μέτρα σμιλευμένα για να οδηγήσουν σε μία Γη της επαγγελίας και που τελικά απλά ήταν ο δρόμος για μεγαλύτερη ύφεση και περισσότερα δεινά.

Με μνημόνιο ή χωρίςη τοπική επιχειρηματικότητα είναι υποχρεωμένη να σταθεί στα πόδια τηςανεξάρτητα από τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζει.

Η Γη της Κρήτης έχει καεί πολλές φορές από διαφόρων μορφών επιδρομείς και καταπατητές, οι Κρήτες όμως μέσα από τη λεβεντιά και την περηφάνια το εμπορικό και επιχειρηματικό δαιμόνιο που τους διακρίνει ακόμα και σήμερα, διατηρούν τη σημαία της επιχειρηματικότητας ψηλά και δεν είναι τυχαίο ότι η Κρήτη παραμένει πρώτη σε καινοτομικότητα περιφέρεια της Ελλάδας.

Σίγουρα όμως αυτό δεν μας φτάνει, γιατί ούτε είναι αρκετό ούτε και αλλάζει τα δεδομένα που καθημερινά ζει ο κρητικός επιχειρηματίας.

Και κυρίως δεν μας ικανοποιεί, με βάση το όραμα που έχουμε για τον τόπο μας.

Πρέπει να αναλογιστούμε εάν μας ικανοποιεί το γεγονός ότι για κάθε συσκευή iphone που ζυγίζει περίπου 200 γραμμάρια που μπαίνει στη χώραπρέπει να εξαχθούν περίπου 200 κιλά λάδι ή 600 κιλά τομάτας για να αγοραστεί!

Η παραδοσιακή οικονομία της αγροτικής παραγωγής και του αδόμητου τουρισμού, δεν αρκεί πλέον…

Η προστιθέμενη αξία στα προϊόντα έχει πλέον τεράστια σημασία, είτε αυτή έρχεται από το branding, είτε από την εισαγωγή τεχνογνωσίας στην παραγωγή, είτε από την εφαρμογή νέων τεχνολογιών και καινοτομιών στα προϊόντα.

Δεν φτάνει λοιπόν να παράγουμε, πρέπει να παράγουμε έξυπνα, αποτελεσματικά και με μεγάλη προστιθέμενη αξία.

Το κυρίαρχο γεγονός στη διεθνοποιημένη οικονομία είναι ο μηδενισμός των αποστάσεων και για να εισαγάγουμε πλούτο στη χώρα πρέπει να εξαγάγουμε μέσω μεταφορών με δεδομένη τη νησιωτικότητα της περιφέρειάς μας.

Πρέπει συνεπώς να εξάγουμε έξυπνα χαμηλού όγκου και βάρους και μεγάλης αξίας προϊόντα, προκειμένου να έχουμε ελπίδα επιτυχίας.

Είναι λοιπόν απαραίτητο να στρέψουμε τα μάτια μας στην ταλαιπωρημένη νέα γενιά. Στα δημιουργικά παιδιά που φεύγουν κατά εκατοντάδες στο εξωτερικό για να αναζητήσουν μία καλύτερη μοίρα. Χρειαζόμαστε τη δημιουργικότητα και τη ζωντάνια τους.

Πρέπει να τους δώσουμε δυνατότητες και ευκαιρίες να κάνουν έξυπνη την επιχειρηματικότητα, να ξεφύγουν μέσα από τις δυνατότητες τις τεχνολογίας και να μεταμορφώσουν την καθημερινότητα και την παραγωγή μας.

Είναι τουλάχιστον λυπηρό χιλιάδες νέοι με τεχνογνωσία, σημαντικές σπουδές και γνώσεις, να τριγυρίζουν στις καφετέριες επαιτώντας για δουλειά, την ίδια στιγμή που η τοπική παραγωγή χρειάζεται άμεσα νέες τεχνολογίες, καινοτόμες λύσεις και εκσυγχρονισμόμ που θα μπορούσαν οι νέοι μας να της δώσουν.

Τα λαμπρά επιστημονικά και τεχνολογικά ιδρύματα του νησιού που συμβάλλουν στο να βρίσκεται η Κρήτη στην πρώτη θέση της καινοτομίας στην Ελλάδα, θα πρέπει να ενσωματωθούν στην τοπική παραγωγή και να υποστηρίξουν την προσπάθεια ριζικής αλλαγής της τοπικής οικονομίας, από απλή σε έξυπνη οικονομία.

Η δημιουργία χώρων που γεννιέται επιχειρηματικότητα βασισμένη στην καινοτομία, είναι περισσότερο από ποτέ απαραίτητη και η συνεργασία όλων για τη δημιουργία νέων ευκαιριών επιχειρήσεων, προτάσεων και λύσεων, είναι επιβεβλημένη.

Κάθε προσπάθεια συνεργατικών χώρων -γνωστά ως hubs, incubators, κοιτίδες επιχειρηματικότητας και εξωστρέφειας κ.λπ.- δίνει την ευκαιρία να δημιουργηθούν νέες ιδέες, να συνεργαστούν άνθρωποι, να βρεθούν λύσεις σε προβλήματα και να γεννηθεί νέα επιχειρηματικότητα.

Προσπάθειες σαν αυτή δεν κοστίζουν, γιατί απλά δημιουργούν αξία από τη συνεργασία των ανθρώπων.

Σήμερα, τα πράγματα γύρω μας έχουν γίνει αρκετά πολύπλοκα και κάθε επιχειρηματική δράση που απευθύνεται στον διεθνοποιημένο ανταγωνισμό είναι πλέον αποτέλεσμα επιστημονικής ανάλυσης και εφαρμογής.

Προκειμένου ένα προϊόν ή μία υπηρεσία να είναι ανταγωνιστικό για τη διεθνή αγορά, χρειάζεται να βελτιστοποιηθεί κάθε παράμετρος.

Συνεπώς, είναι απαραίτητο να συνεργαστούν εποικοδομητικά επιστήμονες, επιχειρηματίες, τεχνοκράτες, παραγωγοί και κάθε απαραίττη ειδικότητα, ώστε να χτιστούν στέρεες βάσεις.

 

*   Ο Αντίπας Σηφάκης είναι επιχειρηματίας και πρώην αντιπεριφερειάρχης Κρήτης

 

 

Προτεινόμενα

Περισσότερα σε:Αρθρογραφία